Alipour Industrial Complex
مجتمع صنعتی علیپور / مجمع الصناعی علیبور

تماس با ما

درباره ما

اخبار

دریافت کاتالوگ

پروژه ها

محصولات

صفحه نخست
اخبار سايت



عجایب هفت گانه صنعت
24 مرداد 1390 - 14:19 ب.ظ
دانش بشری روز به روز در حال تکامل است و انسان در راه کشف ناشناخته ها هر روز به دستاوردی جدید دست می یابد.صنعت از دیرباز از جمله ابزارهایی بوده که به پیشرفت بشر کمک شایانی کرده است. اما در این میان در دوران مختلف دست به کارهایی زده که مردم زمان خود را شگفت زده ساخته است.

در برنامه ای مطالعاتی و تحقیقی و با بررسی اسناد تاریخی اقدام به معرفی هفت مورد از دستاوردهای صنعتی بشر شده  که از آن به عنوان "عجایب هفت گانه صنعت" یاد می شود .

طبق این تحلیل هفت مورد از کارهایی که تحولی در زندگی بشر محسوب می شود معرفی شده است:

ساخت و ایجاد تمام موارد بالا در عصر کنونی امری امکانپذیر و دست یافتی است. حتی برای دولتها و جوامعی که تکنولوژی در آنها آنچنان پیشرفت نکرده است. اما بیشتر این وقایع در زمان رنسانس و انقلاب صنعتی اروپا رخ داده است. یعنی دقیقا زمانی که صنعت، طفلی نوپا برای غرب بود.

ساخت کشتی با استفاده از فلزات
ساخت کشتی بزرگ در قرن 19 انجام شد. زمانی که تجار دریافتند که کشتی های چوبی گذشته نیاز آنها را برای پیمودن مسافت های طولانی نظیر اقیانوس پیمایی برآورده نمی کند. کشتی ها و قایق های چوبی پس از بر خورد به امواج سهمگین اقیانوس شکسته می شدند و ساکنان و اموال تجار از بین می رفت.


به همین خاطر سرمایه داران آن زمان به فکر افتادند تا از فلز در ساختن اسکلت کشتی استفاده نمایند. به این ترتیب بود که ساخت اولین کشتی با استفاده از آلیاژ های فلزات آغاز شد و نام کشتی بزرگ "The Great Ship" را به خود گرفت.
پل بروکلین The Brooklyn Bridge
پل بروکلین یک پل معلق در نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند. پل در سال ۱۸۷۰ ساخته شد، و با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمی‌ترین پل های مدرن دنیا به حساب می‌آید.
پل بروكلین طی سالهای 1870 تا 1883 میلادی توسط یك مهندس آلمانی تبار به نام «جان آئوگوستس روئبلینگ» طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه ای جان باخت و فرزندش، واشنگتن مسئولیت ادامه كار را بر عهده گرفت اما وجود مشكل گفتاری مانع آن شد كه او بتواند كار را ادامه دهد. این وضعیت ، «امیلی وارن روئبلینگ» همسر معمار اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به كارگران بر عهده گیرد.
پیچیدگی سازه پل كه جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروكلین مرتبط می سازد، موجب گشت بیش از 20 نفر در طول 13 سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از 15 میلیون دلار بود.
اما كاركرد اصلی پل بروكلین چیز دیگری است. روزانه هزاران عابر ، دوچرخه سوار و خودرو با استفاده از دو طبقه پل از یكسوی نیویورك به آن سوی دیگر شهر می روند. یك طبقه دارای شش باند برای خودروها است و طبقه دیگر كه در بالا واقع است ، به عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران اختصاص دارد.
فانوس دریایی بل راک Bell Rock Lighthouse
سالها پس از اینکه دریانوردان و ماهیگیران راه خود را برای بازگشت به ساحل گم کنند و در امواج مخوف در یا غرق شوند، مهندس بریتانیایی Robert Stevenson موفق به طراحی و ساخت یکی از بزرگترین فانوس های دریایی جهان یعنی فانوس دریایی بل راک Bell Rock Lighthouse شد.

شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن The Sewer King
پس از پیشرفت تكنیك شبكه های آبرسانی، ساختن شبكه های دفع فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفت.تا نزدیك 100سال پیش بیشتر گنداب روها و به ویژه كانالهای فرعی فاضلاب به صورت رو باز ساخته می شدند.پس از آشكار شدن اثر این قبیل كانالها در پخش بیماریهای واگیرداركوشش به عمل آمد كه تمام گنداب روها و فاضلاب روها در زیر زمین ساخته شوند.شهر لندن پس از كشتاری كه بیماری وبا درآن انجام داد و طی آن 25000نفر تلف شدند،در سالهای 1832تا 1848دارای شبكه زیر زمینی جمع آوری فاضلاب شد.
کانال پاناما (ارتباط میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام ThePanama Canal)
كانال پاناما با 80 كیلومتر(50 مایل) اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل كرده است. این كانال در پایین ترین سطح ممكن بین دامنه هاى سرزمین كوهستانى و باریكى كه آمریكاى شمالى و جنوبى را به هم وصل كرده، احداث شده است. این آبراه که در جریان یکی از بزرگ ترین و دشوارترین پروژه های مهندسی در جهان ایجاد گشته است یکی از سرشناس ترین و مهم ترین آبراه های جهان است.
ایجاد این آب راه ۷۷کیلومتری با دشواری های بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از پایان کار در مجموع ۲۷۵۰۰ کارگر (در مجموع دوره کار فرانسوی ها و آمریکایی ها) جان خود را از دست داده بودند.پس از گشایش آب راه پیروزی شگرفی را به دست آورد و توانست انقلابی در تجارت دریایی پدید آورد. تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۴۰۱۱ شناور جمعا به ظرفیت ۲۷۸٫۸ میلیون تن کالا از این آب راه عبور کردند که این آمار به معنی عبور حدود۴۰ شناور در یک شبانه روز است.

خط آهن صلح که از شرق تا غرب قاره آمریکا کشیده شد The Line
پیش از پیدایش راه آهن، مردم فاصله بین سواحل شرقی و غربی ایالات متحده آمریکا را با اسب طی کردند. در سال 1869 م، شبکه خطوط آهن غرب و شرق، در محلی به نام «پرومونتوری پوینت» در ایالت یوتا، به هم رسیدند و بدین ترتیب غرب و شرق قاره آمریکای شمالی به یکدیگر متصل شد.
سد رودخانه کلرادو
رودخانه کلرادو (به انگلیسی: Colorado river) از رودخانه‌های بلند ایالات متحده آمریکا و رودخانه‌ایست که از گرند کنیون می‌گذرد. این رودخانه از دو کشور مکزیک و آمریکا و از پنج ایالت یوتا، آریزونا، نوادا، کلرادو و کالیفرنیا عبور می‌کند. در زبان بومی سرخپوستان منطقه، به این رودخانه «َAha Kwahwat» می گویند. این رودخانه ۲۳۰۰ کیلومتر طول داشته و به خلیج کالیفرنیا میریزد. سرچشمه این رودخانه در ارتفاعات پارک ملی کوه راکی می باشد.
سد هوور در تنگه سیاه و بر روی رود کلرادو در حدود 48 کیلومتری جنوب شرقی لس وگاس واقع شده است. و ارتفاع آن از سنگ های پایه تا راس سد که در آن جاده ساخته شده، در حدود 41/221 متر است. برج و نقطه بالایی سد که در کنار نرده ها قرار دارد 19/12 متر از سطح جاده ارتفاع دارد.وزن تقریبی این سد به بیش از شش میلیون و ششصد تن می رسد و از نوعی بتون ثقیل و چگال ساخته شد که در پشت آن فشار آب حاصل از نیروی گرانشی زمین و نیروی منحنی افقی بر آن وارد می شود. نیروی وارده در هر فوت مربع(48/30 سانتی متر) فشاری معادل با 20430 کیلوگرم بر دیواره سد وارد می شود.
معماری، عمران، طراحی، عجایب، ساخت و ساز، عجایب صنعت